Het zeilseizoen zit er bijna op!

Het zeilseizoen van 2012 zit er (bijna) op! De Draak staat weer in de schuur in Aalsmeer en er is uiteraard alweer een ‘to do’ lijst om de boot weer klaar te maken voor volgend jaar.

 

Dit jaar heb ik  meer wedstrijden gezeild dan dat ik waarschijnlijk ooit in een jaar tijd zal kunnen evenaren.. Totaal voer ik 17 evenementen (92 wedstrijden) in de Draak en 2 in de Regenboog aan boord van de 156. Daarnaastzal ik nog minimaal 2 evenementen gaan varen in de Draak (Cazaux en Cascais) en ook nog deelnemen aan het Nederlands kampioenschap Teamzeilen voor verenigingen in de Maxfun 25 in Rotterdam.

 

Dit zijn in totaal 21 evenementen en dan reken ik de 3 trainingsweekenden nog niet eens mee.  Al met al was het een fantastisch zeilseizoen, heb ik veel geleerd en met name veel genoten van de wedstrijden, de zeilers en niet te vergeten de gezellige borrels.

Met gepaste trots heb ik onderstaand een aantal statistieken, feiten, weetjes, e.d. opgesomd.

 

De resultaten in de Draak voor het hele seizoen
Totaal heb ik 92 wedstrijden gezeild tijdens 17 evenementen. Gemiddeld waren er 23,6 deelnemers en finishte ik  gemiddeld op een 7,3e plek.  In 35 wedstrijden (38%) kwam ik als eerste over de finish. Totaal won ik  7 evenementen.  Daarnaast won ik (met de NED 402) alle Nederlandse Grand Prix (Grand Prix d’Aalsmeer, Grand Prix d’Muiden en de Grand Prix d’Alkmaar)

 

De resultaten voor de NED 402
Totaal zeilde de NED 402 63 wedstrijden  tijdens 12 evenementen met gemiddeld 16,7 deelnemers. Gemiddelde finishte wij  op een 3,7e plek. Wij wonnen 27 wedstrijden (42,8%) en 6 evenementen.

 

Resultaten met Stavros
Totaal zeilde ik 23 wedstrijden tijdens 3 evenementen metgemiddeld 26,3 deelnemers per wedstrijd. Gemiddeld  finishte wij op een derde plek. Wij wonnen 8 wedstrijden (34,8%)  en 1 evenement (La Baule).

 

Resultaten met Alex Helsen (Bel 79)
Totaal 6 wedstrijden op 2 evenementen, gemiddeld 61 deelnemers per wedstrijd en finishte gemiddeld op een 43steplek. Geen wedstrijden gewonnen.

Schermafbeelding 2012 10 11 om 13.07.07 300x93 Het zeilseizoen zit er bijna op!

Overzicht alle wedstrijden

 

Overige statistieken:
Geen OCS’en, 3 wedstrijden niet gefinisht (opvallend genoeg allen in Douarnenez en niet aan boord van de NED 402) en 1 DSQ (verkeerde baan gevaren in Aalsmeer aan boord van de NED 402). Daarnaast 2 keer knoop in de genuaschoot aan boord bij Stavros, 1 keer spinaker om de neus, en 3 keer spival in de genua gerold.

 

De beste wedstrijdserie:

 

De beste wedstrijddag

 

Teleurstellende eindklasseringen:

  • 6e plek tijdens het Nederlands Kampioenschap Draak
  • 2e plaats in het jaarklassement voor stuurman en bemanning
  • 4de plek op de Vintage games
  • 4de plek op het Belgisch Kampioenschap
  • La Baule met Stavros

 

Teleurstellende wedstrijden:

  • Laatste race Nederlands Kampioenschap
  • Eerste race Belgisch Kampioenschap
  • Laatste race in La Baule

 

Het leukste evenement:

  • Deauville: Elke dag open bar, fantastisch eten en uitstekend race management

 

Mooiste zeilwater:

  • Lake Como in Italië tijdens de Vintage Games

 

Meest opvallende resultaat in 2012

  • Met stip op 1: Team van Ben ‘de Belg’ die een 1e  en een 2e plek vaart tijdens Douarnenez een ongelofelijk prestatie
  • Tweede plek van Joost Houweling tijdens de GoldCup
  • NED 345 tijdens de finale in Muiden

 

Mooiste Nederlandse Draak

  • De ‘nieuwe’ NED 316 van Pieter Heerma

 

Beste Nederlandse Drakenzeiler

  • Pieter Heerema

 

Meest ongelukkige Nederlandse Drakenzeiler

  • Coen Verhorst

 

Welke Drakenzeilers wil ik weer tegenkomen in 2013

  • Team BEL 80: Ben, Manu en Thibaud
  • Team BEL 79: Alex, Floris en ?
  • De Wiltons (GBR)
  • Stavros

 

Quote van het jaar:

Stavros: “How we doing compared to Remy (Arnaud)?”

Olivier: ”Don’t worry… he’s not beating us today”

 

Runner up: “Moeten we niet overstag?”  – Jan Bakker

 

 

 

 Het zeilseizoen zit er bijna op!

Frans kampioenschap Douarnenez 2012

Na een teleurstellend Belgisch Kampioenschap (4de) was het tijd voor de Frans kampioenschappen in Douarnenez.

 

Zoals gebruikelijk stuurde Stavros slechts twee weken voor het event begon mij een sms:

 

‘Just been offered Louis Urvois new cold molded for the French Champs in Douarnenez. Do you and Sir Lawrence fancy it?’

 

Louis Urvois is ‘Mr Douarnenez’ in de Drakenklasse, hij heeft er persoonlijk voor gezorgd dat de Grand Prix Douarnenez (in mei) een van de grootste en belangrijkste Draken events is van het jaar. Totaal verlootte hij 8 Draken de afgelopen jaren om er voor te zorgen dat alle Drakenzeilers in de wereld naar Douarnenez komen om te strijden voor de bokaal.

 

Helaas is Louis behoorlijk ziek en zal waarschijnlijk zelf nooit meer op het water te vinden zijn, maar zijn liefde voor de Draak is onovertroffen.

 

De boot (FRA 365) ‘Ar Youleg II’ is een van de laatste cold molded Draken die is gebouwd, kosten nog moeite zijn gespaard om van deze Draak een rocketship te maken.

 

(Sailiant detail: Stavros was onderdeel van de bemanning toen de ‘Ar Youleg 1’ in een winderig Cascais zonk, als gevolg van een te krappe layline en 30 graden shift. De genua bleef bak staan in 25 knopen wind en de boot ging binnen 2 minuten naar de bodem)

 

Na een ritje van 10 uur vanuit Amsterdam met Sir Lawrence (Olivier, mijn kleine broertje) kwamen wij aan in een zonnig Douarnenez. De boot lag zowaar al in het water met de mast er op, dus wij konden meteen de lokale kroeg in duiken voor een welverdiend glaasje wijn.

 

Dag 1.

De Draak is een herenklasse en er wordt dus op een herentijd gestart, vandaag zelfs om 14.30 uur. Er stond slechts 1 race op het programma, maar de organisatie was zo slim om dit aan te passen aangezien er geen wind was voorspeld voor dag 2.

 

In de eerste race presteren wij het om meteen met de neus tegen een voorganger aan te zitten bij de start. Gelukkig werd het een algemene terugroep! In de tweede start komen we eigenlijk ook niet goed weg en moeten bijna halve wind wegvaren uit het veld om vrije wind te vinden. Maar omdat pin-end zoveel beter was vinden wij ons terug op een derde plek bij de bovenboei en dat is ook onze eindplek.

 

Race 2 hebben wij een uitstekende start bij de pin. Helaas shift de wind naar rechts en verliezen we redelijk wat afstand op de leiders. We moeten een lange stuurboord slag maken met 10 Draken om ons heen, maar met superieure bootsnelheid en boothandeling weten wij de plek vast te houden en ronden de eerste boei rond de 10de plek.

 

De downwind strategie is tijdens de eerste upwind al besproken: Rechts af.. de vlagen zoeken. Olivier en Stavros werken perfect samen terwijl ik de druk blijf zoeken, wij gijpen perfect op layline om op te schuiven naar een derde plek en gaan uiteindelijk als 4de over de finish.

 

Geen slecht begin van de serie! Luc Pillot heeft helaas een beter begin, hij vaart twee bullets en gaat stevig aan de leiding.

 

Verslag Stavros van dag 1

 

Dag 2

Windguru voorspelt geen wind en lijkt gelijk te gaan krijgen. Na een middagje wachten starten wij uiteindelijk pas om 16.15 uur in 8 knopen wind met vervelende golven.

 

Voor ons is dit eigenlijk direct de belangrijkste wedstrijd voor het evenement: Er staat weinig wind, eigenlijk hebben we een te zware stuurman voor dit weer en Luc Pillot heeft al laten zien dat hij heel goed is met weinig wind.

 

Varen we goed dan kruipen we richting de eerste plek, varen we een aftrek, dan wordt het lastig om het evenement te winnen.

 

We varen onze beste wedstrijd van het evenement.

 

Na een uitstekende pin-end start hebben we eigenlijk al direct de leiding en tacken boven het veld mee om te verdedigen op de rest van de wereld. Al snel lijken we 100 meter voor te liggen op de nummer 2. Het veld spreid zich al snel uit aan de linker en rechter kant met redelijk wat kleine shifts en lokale vlagen.

 

We laten ons verleiden om onze positie verder te gaan verdedigen met een aantal tacks waarbij we onszelf een beetje verliezen..

 

Bij een belangrijke tack op de nummer 2 gaat het mis.. Het is een slordige overstag (schoot wordt niet opgegeven) en ik snauw me broertje uit. Normaal gesproken ben ik rustig aan boord, maar een slechte tack om het moment dat het er om gaat kan ik slecht tegen. (Sorry Bolle!)

 

Nu is de rust totaal uit de boot..  en komen als 4de boven.

 

In de downwind hebben we een korte nabespreking wat er mis ging en worden de irritaties uitgesproken.  Gelukkig kost dat slechts 1 minuut so its back to business.

 

 ‘This is the Championship winning race for us’

 

Na een spannende downwind weten de nummer 1 en 2 redelijk uit te lopen op de rest van het veld, wij knokken met de nummer 3 tot en met 8 om positie bij de onderboei. Uiteindelijk ronden we als 4de.

 

Met de rust in de boot en de neuzen de juiste kant op varen we een uitstekend kruisrak. Recht door het midden en tacken op de shifts en windvlagen en komen 1 boven.. Thats more like it!

 

In de reach naar de finish zeg ik tegen Stavros ‘This is the Championship winning race for us’ (De volgende twee dagen is er veel wind voorspeld en wij denken daar het laatste verschil met Luc Pillot zeker goed te kunnen maken)

 

Luc finished uiteindelijk als derde, hij weet in de laatste downwind nog twee boten te pakken en pakt daarmee een paar hele belangrijke punten.

 

Het is inmiddels bijna 6 uur dus wij gaan er van uit dat het tijd is om de bar op te gaan zoeken. Niets is minder waar.. We starten gewoon nog een tweede wedstrijd!

 

Ik had er meteen een heel slecht voorgevoel over… de wind kakte er verder uit maar er bleven wat vervelende golven staan. We hebben een slechte start en de rest van de race is ook drama.

 

Wat onze dag had moeten worden verandert 180 graden in een uur tijd.

 

Fuck….

 

Stavros blog van dag 2

 

Dag 3

WIND!!

 ‘FIND ME THE MARKS AND CALL THE PUFFS’

 

Het was voorspeld maar je weet het natuurlijk nooit.. De dag was een exacte kopie die ik in mei ook in Douarnenez zeilde. Ik voer toen met Alex Helsen op de BEL 79 in de warm up Grand prix.. Voeren naar buiten met de heavy genua en hadden gelijk een discussie of we moesten switchen naar de medium maar eenmaal bij de start aangekomen was het toch echt heavy weer.. en hoe!

 

Er stond ruim 20-25 knopen bij de eerste start. We starten een beetje te arrogant en worden direct aan alle kanten voorbij gevaren. Mmm.. Dat was niet het plan!

 

Na ons vrij te hebben gevaren ging de motor aan.. Iedereen vol aan het hangen, trimmen en om ons heen aan het kijken wat de wind ging doen.  We knokken ons terug naar een 4de plek bij de eerste bovenboei. In de eerste downwind gaat het nog even wat harder waaien en is het alle hens aan dek om de boot overeind te houden. (Stavros wilde deze boot toch niet graag zinken) Toch gaan we nooit in survivalmode en blijven gewoon gijpen en volle bak varen.

 

In de volgende upwind missen we een shift maar schuiven toch op naar een derde plek en de laatste downwind is dan ook full on!!

 

Om ons heen worden ‘deadrolls’ gemaakt, Draken gaan in de chinees of lopen uit het roer.. De overwinning voor de wedstrijd is een nek aan nek battle tussen ons, een Fransman en een Portugees. Daarachter zijn nog 3 boten die ook hun graantje willen meepikken. De nummer 1 blaast zijn spinaker compleet op na een deadroll en is uit de running.  Wij proberen binnenkant boei te krijgen bij de Portugees met een hele diepe run als gevolg. ‘Put on your brown trouser boys’

 

Wij missen letterlijk een meter om naast de Portugees te komen en worden dus 2.

 

Toch hebben we een grote lach op ons gezicht maar gaan er vanuit dat het comité genoeg heeft gezien en ons naar huis stuurt. Gelukkig doet hij ons een plezier en start vrolijk nog een wedstrijd in 25-30 knopen.

 

Na weer een matige start komen we als tweede bij de bovenboei.. Luc Pillot (6 in de vorige wedstrijd) gaat aan de leiding. Als we deze man niet voorbij komen dan wordt het een lastig verhaal om de eindoverwinning nog te behalen.

 

Doordat de wind naar rechts aan het swiften was gijpen wij vrij snel na de bovenboei en Luc probeert zichzelf tussen ons en de boei te houden.

 

De wind shift verder naar rechts en het wordt een legendarische reach naar beneden.

 

‘FIND ME THE MARKS AND CALL THE PUFFS’ schreeuwt Stavros nadat we een stevige vlaag krijgen die onaangekondigd binnen komt.

 

Nu is dat vrij lastig… De boeien liggen downwind en de vlagen komen upwind.. Gelukkig weet ik snel de boei te vinden en vertel hem dat we Luc moeten rollen om binnenkant boei te krijgen. (Altijd blijven wedstrijdzeilen)

 

‘Puff in comming in 10 seconds… its a big puff… ITS BIGGG…. HERE IT IS…HOLD ONNNN….!!!!’

 

We krijgen een vlaag van 35 knopen over dek en ik ben blij dat we reachen.

 

‘Help…’ kermt me mijn broertje.. en met ze tweeën staan we de spi te trimmen. De boeggolf komt over de zalingen heen, snelheidrecords worden gebroken en ik hoor Stavros lachen.. We zijn zojuist over Luc gegaan.

 

Nu nog die grote lap er af krijgen bij de beneden boei……………

 

Er staat zoveel kracht op de zeilen dat ik de mast met geen mogelijkheid naar achter krijg..  ‘We’ll do it in the upwind’ zeg ik.. Maar ik bedoel natuurlijk: Ik laat dat mijn broertje  straks wel oplossen.

 

We krijgen de spi ter nauwenood naar binnen en hebben zowaar een goede boeironding.. Als alles een beetje op ze plek staat zegt Stavros: ‘We’re tacking’

 

Er wordt uitgeput en zwaar hijgend gescholden in het Nederlands maar we gaan toch overstag.. We moeten immers de juiste slag in!

 

Op de finish hebben we 4 bootlengtes op Luc die tweede wordt.. De rest van het veld zit er vlak achter. Totaal varen 17 (van de 30) boten de wedstrijd uit.

 

Ik ben kapot.

 

Stavros blog van dag 3

 

Dag 4:

We moeten 2 punten goed maken op Luc maar krijgen de kans helaas niet.. Er staat 40 knopen in de baai.

 

Tijd voor rosé en de prijsuitreiking..

 

We worden uiteindelijk tweede met 15 punten voor op nummer 3. Op naar het ONK Draak wat aanstaanstaande donderdag gaat beginnen.

 

Stavros blog van dag 4

 

 

 Frans kampioenschap Douarnenez 2012

Verslag van leg 8 in de Volvo Ocean Race

There should have been a sign at the beginning of that stretch:

‘Welcome to the Bay of Biscayne, strap yourselfs in’

 

- Kenny Reed, Puma

 Verslag van leg 8 in de Volvo Ocean Race

Close.. but no sigar

Mooie reflex van de stuurman van Camper (V70) Roberto Bermudez die op het laatste moment een walvis weet te ontwijken midden op de Atlantische Oceaan.

 

Met een snelheid van 20 knopen het het wel is niet goed kunnen afgelopen voor Camper en de walvis in kwestie.

 

 

 Close.. but no sigar

Op pad met Stavros – Deauville 2012

Twee weken terug ontvingen mijn broertje en ik een email van Martin
Payne aka. ‘Stavros’ of we geïnteresseerd waren om met hem te zeilen
in Deauville.

 

Voor ons een grote eer om met deze grote man te mogen/kunnen zeilen en
natuurlijk een bevestiging dat wij toch wel goed bezig zijn in de
Draak.

 

Voor de niet Drakenzeilers: Stavros is (bijna) de bekendste
Drakenzeiler op dit moment. Niet alleen betalen mensen veel geld om
met hem te kunnen zeilen hij is op dit moment ook het gezicht van de
Internationale Drakenklasse. Zijn blog en zijn video interviews zijn
legendarisch en hij heeft daarnaast maar liefst 4 Draken.

 

Gelukkig konden we beide wat schuiven in onze agenda’s, ik moest zelf
helaas de North Sea Regatta met Team Heiner afzeggen (sorry jongens!)
en Bolle kon een dag vrij krijgen van werk (bedankt jongens!)

 

Weapons of choice waren dit keer de ‘Bear’, zijn 2011 Petticrows Draak
en uiteraard Northsails (A7+ main en een MJ-8 genua) en de ‘slappe’
Petticrows mast. Feitelijk dezelfde setup waar wij zelf mee varen op
de NED 402.

 

Deauville is een fantastische havenstad, welke Stavros in zijn blog al
uitstekend omschreef:

 

“Deauville is regarded as the “Queen of the Norman Beaches” which sees
it’s population multiply ten-fold during the summer months. Tourists
flock in numbers to visit this fashionable holiday resort which offers
a Grand Casino, a Racecourse, an International Film Festival,
Conference Centres, Villa’s and many Sumptuous Hotels that overlook
these wonderfully inviting beaches that stretch along this Normandy
coastline”

Lees de rest van zijn blog hier

 

Dag 1:
Weinig wind, 30 graden en een strak blauwe hemel.

 

Bolle kwam bij het naar buiten zeilen al direct intelligent uit de
hoek. ‘is that the Brittish Coast’ vroeg hij zich af, wijzend naar het
noordwesten..

 

“No…that would be La Havre” aldus een bulderend lachende Stavros.

 

De toon is gezet.

 

In het eerste kruisrak weten we direct een voorsprong op de bouwen op
de FRA 396 van Remy Arnaud en de BEL 69 van Michel Cauwelaert die we
niet meer weg geven.

 

’s Avonds gaan wij ons te buiten aan oesters en champagne bij de
openingsborrel.

 

Geen slecht begin van de week

 

Dag 2:
10-15 knopen wind, 30 graden en een strak blauwe hemel.

 

In de laatste downwind van race 2 vinden wij onszelf terug op de
tweede plaats achter de FRA 304 en Stavros neemt de tactiek over.
‘lets try to win this race’ is dan ook zijn simpele commando.

 

Geheel in matchrace stijl varen wij het complete downwindsrak achter
op de kont van de Fransman, maar helaas houdt de Fransman net de
binnenkant van de boei en blijft dus nipt voor ons.

 

Ondertussen is Ron James (GBR 633 en bekend voor het klonen van
‘Dolly’ het schaap), met een grote boog om ons heen gevaren en wint
hierdoor de wedstrijd. Maar dat mocht de pret uiteraard niet drukken!

 

Race 3 finishen we als tweede na weer een mooi gevecht met de FRA 304,
die wij deze keer wel achter ons houden maar de Remy Arnaud weet de
race te winnen.

 

Dag 3:
18-20 knopen wind, 30 graden en de mooiste zeildag van het jaar.

 

Het is ‘s morgens al direct duidelijk: er staat een mooi windje en
Stavros is dan ook heel duidelijk: ‘with wind like this and 300 kg on
the rail we should be very hard to beat’

 

Met een uitstekende upwind snelheid (die 300 kg helpt inderdaad echt)
en een prima boathandling varen we een 1,2 en een 1.

 

Dag 4:
Weinig wind,  25 graden en een waterig zonnetje.

 

Met waarschijnlijk nog 1 race te gaan hebben wij feitelijk al
gewonnen, we hebben 3 punten voorsprong op Remy Arnaud en een derde
plek als aftrek. Toch is het onduidelijk of we 1 of twee races gaan
varen dus we moeten nog even aan de slag.

 

Race 7 begint direct goed: We hebben een te scherpe start bij pin-end
en gaan dus vrijwel direct terug en gijpen achter het gehele veld
langs om opnieuw te beginnen.

 

Gelukkig vinden wij op rechts mooie druk en vinden wij onszelf als
eerste terug bij de bovenboei.

 

‘The more I practise the luckier I get‘ merkt Stavros dan ook terecht op.

 

Helaas geeft Remy nog niet op en weet ons voorbij te zeilen in de
laatste downwind, werk aan de winkel dus.

 

Na een prachtig gevecht (het is altijd prachtig als je wint) pakken
we Remy met een halve bootlengte op de finish.

 

De belangrijkste race is begonnen: Wie is er als eerste bij de kraan?

 

Wat hebben we geleerd:
Stavros is een uitstekende zeiler, houdt ten alle tijden zijn hoofd
koel en plaatst zichzelf bijna altijd aan de juiste kant van zijn
tegenstanders. Trim technisch maakte hij zich geen seconde druk over
de stand van het grootzeil en genua. Op de vraag of hij tevreden was
over de setup kregen wij dan ook standaard het zelfde antwoord: ‘boys…
take it easy.. we’re doing well’

 

Op tactisch gebied kan hij nog agressiever varen dan dat wij al doen
op de NED 402 en wij zijn toch al behoorlijk agressief.  En ten
slotte: Deauville is een fantastische plek om te zeilen.

 

Schermafbeelding 2012 05 29 om 14.36.24 Op pad met Stavros – Deauville 2012

Oliver Bakker, Stavros, Mr Lebon en Dominic

 
 
 

 Op pad met Stavros – Deauville 2012

Social links powered by Ecreative Internet Marketing