Powered By:
Android Advice

Frans kampioenschap Douarnenez 2012

Na een teleurstellend Belgisch Kampioenschap (4de) was het tijd voor de Frans kampioenschappen in Douarnenez.

 

Zoals gebruikelijk stuurde Stavros slechts twee weken voor het event begon mij een sms:

 

‘Just been offered Louis Urvois new cold molded for the French Champs in Douarnenez. Do you and Sir Lawrence fancy it?’

 

Louis Urvois is ‘Mr Douarnenez’ in de Drakenklasse, hij heeft er persoonlijk voor gezorgd dat de Grand Prix Douarnenez (in mei) een van de grootste en belangrijkste Draken events is van het jaar. Totaal verlootte hij 8 Draken de afgelopen jaren om er voor te zorgen dat alle Drakenzeilers in de wereld naar Douarnenez komen om te strijden voor de bokaal.

 

Helaas is Louis behoorlijk ziek en zal waarschijnlijk zelf nooit meer op het water te vinden zijn, maar zijn liefde voor de Draak is onovertroffen.

 

De boot (FRA 365) ‘Ar Youleg II’ is een van de laatste cold molded Draken die is gebouwd, kosten nog moeite zijn gespaard om van deze Draak een rocketship te maken.

 

(Sailiant detail: Stavros was onderdeel van de bemanning toen de ‘Ar Youleg 1’ in een winderig Cascais zonk, als gevolg van een te krappe layline en 30 graden shift. De genua bleef bak staan in 25 knopen wind en de boot ging binnen 2 minuten naar de bodem)

 

Na een ritje van 10 uur vanuit Amsterdam met Sir Lawrence (Olivier, mijn kleine broertje) kwamen wij aan in een zonnig Douarnenez. De boot lag zowaar al in het water met de mast er op, dus wij konden meteen de lokale kroeg in duiken voor een welverdiend glaasje wijn.

 

Dag 1.

De Draak is een herenklasse en er wordt dus op een herentijd gestart, vandaag zelfs om 14.30 uur. Er stond slechts 1 race op het programma, maar de organisatie was zo slim om dit aan te passen aangezien er geen wind was voorspeld voor dag 2.

 

In de eerste race presteren wij het om meteen met de neus tegen een voorganger aan te zitten bij de start. Gelukkig werd het een algemene terugroep! In de tweede start komen we eigenlijk ook niet goed weg en moeten bijna halve wind wegvaren uit het veld om vrije wind te vinden. Maar omdat pin-end zoveel beter was vinden wij ons terug op een derde plek bij de bovenboei en dat is ook onze eindplek.

 

Race 2 hebben wij een uitstekende start bij de pin. Helaas shift de wind naar rechts en verliezen we redelijk wat afstand op de leiders. We moeten een lange stuurboord slag maken met 10 Draken om ons heen, maar met superieure bootsnelheid en boothandeling weten wij de plek vast te houden en ronden de eerste boei rond de 10de plek.

 

De downwind strategie is tijdens de eerste upwind al besproken: Rechts af.. de vlagen zoeken. Olivier en Stavros werken perfect samen terwijl ik de druk blijf zoeken, wij gijpen perfect op layline om op te schuiven naar een derde plek en gaan uiteindelijk als 4de over de finish.

 

Geen slecht begin van de serie! Luc Pillot heeft helaas een beter begin, hij vaart twee bullets en gaat stevig aan de leiding.

 

Verslag Stavros van dag 1

 

Dag 2

Windguru voorspelt geen wind en lijkt gelijk te gaan krijgen. Na een middagje wachten starten wij uiteindelijk pas om 16.15 uur in 8 knopen wind met vervelende golven.

 

Voor ons is dit eigenlijk direct de belangrijkste wedstrijd voor het evenement: Er staat weinig wind, eigenlijk hebben we een te zware stuurman voor dit weer en Luc Pillot heeft al laten zien dat hij heel goed is met weinig wind.

 

Varen we goed dan kruipen we richting de eerste plek, varen we een aftrek, dan wordt het lastig om het evenement te winnen.

 

We varen onze beste wedstrijd van het evenement.

 

Na een uitstekende pin-end start hebben we eigenlijk al direct de leiding en tacken boven het veld mee om te verdedigen op de rest van de wereld. Al snel lijken we 100 meter voor te liggen op de nummer 2. Het veld spreid zich al snel uit aan de linker en rechter kant met redelijk wat kleine shifts en lokale vlagen.

 

We laten ons verleiden om onze positie verder te gaan verdedigen met een aantal tacks waarbij we onszelf een beetje verliezen..

 

Bij een belangrijke tack op de nummer 2 gaat het mis.. Het is een slordige overstag (schoot wordt niet opgegeven) en ik snauw me broertje uit. Normaal gesproken ben ik rustig aan boord, maar een slechte tack om het moment dat het er om gaat kan ik slecht tegen. (Sorry Bolle!)

 

Nu is de rust totaal uit de boot..  en komen als 4de boven.

 

In de downwind hebben we een korte nabespreking wat er mis ging en worden de irritaties uitgesproken.  Gelukkig kost dat slechts 1 minuut so its back to business.

 

 ‘This is the Championship winning race for us’

 

Na een spannende downwind weten de nummer 1 en 2 redelijk uit te lopen op de rest van het veld, wij knokken met de nummer 3 tot en met 8 om positie bij de onderboei. Uiteindelijk ronden we als 4de.

 

Met de rust in de boot en de neuzen de juiste kant op varen we een uitstekend kruisrak. Recht door het midden en tacken op de shifts en windvlagen en komen 1 boven.. Thats more like it!

 

In de reach naar de finish zeg ik tegen Stavros ‘This is the Championship winning race for us’ (De volgende twee dagen is er veel wind voorspeld en wij denken daar het laatste verschil met Luc Pillot zeker goed te kunnen maken)

 

Luc finished uiteindelijk als derde, hij weet in de laatste downwind nog twee boten te pakken en pakt daarmee een paar hele belangrijke punten.

 

Het is inmiddels bijna 6 uur dus wij gaan er van uit dat het tijd is om de bar op te gaan zoeken. Niets is minder waar.. We starten gewoon nog een tweede wedstrijd!

 

Ik had er meteen een heel slecht voorgevoel over… de wind kakte er verder uit maar er bleven wat vervelende golven staan. We hebben een slechte start en de rest van de race is ook drama.

 

Wat onze dag had moeten worden verandert 180 graden in een uur tijd.

 

Fuck….

 

Stavros blog van dag 2

 

Dag 3

WIND!!

 ‘FIND ME THE MARKS AND CALL THE PUFFS’

 

Het was voorspeld maar je weet het natuurlijk nooit.. De dag was een exacte kopie die ik in mei ook in Douarnenez zeilde. Ik voer toen met Alex Helsen op de BEL 79 in de warm up Grand prix.. Voeren naar buiten met de heavy genua en hadden gelijk een discussie of we moesten switchen naar de medium maar eenmaal bij de start aangekomen was het toch echt heavy weer.. en hoe!

 

Er stond ruim 20-25 knopen bij de eerste start. We starten een beetje te arrogant en worden direct aan alle kanten voorbij gevaren. Mmm.. Dat was niet het plan!

 

Na ons vrij te hebben gevaren ging de motor aan.. Iedereen vol aan het hangen, trimmen en om ons heen aan het kijken wat de wind ging doen.  We knokken ons terug naar een 4de plek bij de eerste bovenboei. In de eerste downwind gaat het nog even wat harder waaien en is het alle hens aan dek om de boot overeind te houden. (Stavros wilde deze boot toch niet graag zinken) Toch gaan we nooit in survivalmode en blijven gewoon gijpen en volle bak varen.

 

In de volgende upwind missen we een shift maar schuiven toch op naar een derde plek en de laatste downwind is dan ook full on!!

 

Om ons heen worden ‘deadrolls’ gemaakt, Draken gaan in de chinees of lopen uit het roer.. De overwinning voor de wedstrijd is een nek aan nek battle tussen ons, een Fransman en een Portugees. Daarachter zijn nog 3 boten die ook hun graantje willen meepikken. De nummer 1 blaast zijn spinaker compleet op na een deadroll en is uit de running.  Wij proberen binnenkant boei te krijgen bij de Portugees met een hele diepe run als gevolg. ‘Put on your brown trouser boys’

 

Wij missen letterlijk een meter om naast de Portugees te komen en worden dus 2.

 

Toch hebben we een grote lach op ons gezicht maar gaan er vanuit dat het comité genoeg heeft gezien en ons naar huis stuurt. Gelukkig doet hij ons een plezier en start vrolijk nog een wedstrijd in 25-30 knopen.

 

Na weer een matige start komen we als tweede bij de bovenboei.. Luc Pillot (6 in de vorige wedstrijd) gaat aan de leiding. Als we deze man niet voorbij komen dan wordt het een lastig verhaal om de eindoverwinning nog te behalen.

 

Doordat de wind naar rechts aan het swiften was gijpen wij vrij snel na de bovenboei en Luc probeert zichzelf tussen ons en de boei te houden.

 

De wind shift verder naar rechts en het wordt een legendarische reach naar beneden.

 

‘FIND ME THE MARKS AND CALL THE PUFFS’ schreeuwt Stavros nadat we een stevige vlaag krijgen die onaangekondigd binnen komt.

 

Nu is dat vrij lastig… De boeien liggen downwind en de vlagen komen upwind.. Gelukkig weet ik snel de boei te vinden en vertel hem dat we Luc moeten rollen om binnenkant boei te krijgen. (Altijd blijven wedstrijdzeilen)

 

‘Puff in comming in 10 seconds… its a big puff… ITS BIGGG…. HERE IT IS…HOLD ONNNN….!!!!’

 

We krijgen een vlaag van 35 knopen over dek en ik ben blij dat we reachen.

 

‘Help…’ kermt me mijn broertje.. en met ze tweeën staan we de spi te trimmen. De boeggolf komt over de zalingen heen, snelheidrecords worden gebroken en ik hoor Stavros lachen.. We zijn zojuist over Luc gegaan.

 

Nu nog die grote lap er af krijgen bij de beneden boei……………

 

Er staat zoveel kracht op de zeilen dat ik de mast met geen mogelijkheid naar achter krijg..  ‘We’ll do it in the upwind’ zeg ik.. Maar ik bedoel natuurlijk: Ik laat dat mijn broertje  straks wel oplossen.

 

We krijgen de spi ter nauwenood naar binnen en hebben zowaar een goede boeironding.. Als alles een beetje op ze plek staat zegt Stavros: ‘We’re tacking’

 

Er wordt uitgeput en zwaar hijgend gescholden in het Nederlands maar we gaan toch overstag.. We moeten immers de juiste slag in!

 

Op de finish hebben we 4 bootlengtes op Luc die tweede wordt.. De rest van het veld zit er vlak achter. Totaal varen 17 (van de 30) boten de wedstrijd uit.

 

Ik ben kapot.

 

Stavros blog van dag 3

 

Dag 4:

We moeten 2 punten goed maken op Luc maar krijgen de kans helaas niet.. Er staat 40 knopen in de baai.

 

Tijd voor rosé en de prijsuitreiking..

 

We worden uiteindelijk tweede met 15 punten voor op nummer 3. Op naar het ONK Draak wat aanstaanstaande donderdag gaat beginnen.

 

Stavros blog van dag 4

 

 

 Frans kampioenschap Douarnenez 2012

Speak Your Mind

*

Social links powered by Ecreative Internet Marketing