Powered By:
Android Advice

Drag’s Cup Cazaux 2012

Schermafbeelding 2012 11 09 om 11.39.09 Drags Cup Cazaux 2012

Dominic: So we have 16 points and they have 10 points, our discard is a sixth and they have an 18th as discard.

 

Bolle: We have 16 points? How can we have sixteen points? We have a 1,2,3,6,1,3,18.. oh wait…. That’s sixteen points.. But with two discards we have 10 points , unless we sail something bad.. then we have 28 points..

 

Dominic: ..yes.. I think…. so what do we do? Or did Tim have a 2nd in race 7.. Fuck.. I am lost!

 

Race 8 staat op het moment van starten en de tweede aftrek komt dus om de hoek kijken. Na een late avond, een vroege start om 9 uur en al drie wedstrijden te hebben gevaren is ons brein redelijk muschy…

 

Met een boekhouder aan boord zou je toch mogen verwachten dat dit een simpele rekensom is…

 

“Well… let’s just sail them down the pack, that should be enough to win it.. But Timmy is surely not going to like that” .

 

Stavros heeft de tactiek besloten. Het is mijn 100ste wedstrijd in de Draak dit jaar en het belooft een spannende te worden.

 

 

Cazaux 2012

Geheel in traditie krijgen mijn broertje en ik een two-weeks notice via de sms:

 

‘Change of plan.. I just dropped the Bear in Cazaux, you guys fancy sailing here first  week of november? Stavros’

 

Of course we fancy it… !

 

Vorig jaar won ik hier met Ben de Belg (BEL 80) en Manu dit evenement. Het meer van Cazaux is ongeveer 70% van de Westeinderplassen en dus prima vaarwater om het seizoen af te sluiten voor 2012. Daarnaast is het evenement gezellig met voldoende wijn, oesters en andere versnaperingen.

 

En het doet mij deugd te vertellen dat Gerard Laamens (NED 318) de eerste Nederlandse deelnemer was in 10 jaar op het meer van Cazaux.

 

Dag 1.
Al de hele week zaten wij met spanning te kijken naar de weersvoorspellingen, want er was voldoende wind beloofd de eerste twee dagen van het evenement. Nu is het geen geheim dat wij samen met Stavros toch wel ‘iets’ boven de 285 kilo wegen, dus met een beetje wind hebben wij een voordeel, maar zonder wind is een zwaardere stuurman toch echt een nadeel.

 

Helaas was er een ‘BMS’ uitgegeven vroeg in de ochtend, met wind voorspeld tot 30 knopen. Een BMS is een Bulletin Meteo Special, wat feitelijk betekent dat er niet gezeild mag worden door de Fransen. De verzekering komt te vervallen en de raceoffice is aansprakelijk voor schade en ander leed. Om de Fransen toch een beetje aan te sporen om te gaan zeilen zijn wij maar gaan trainen, gelukkig kwamen er nog een aantal anderen het water op dus het was uiteindelijk toch nog een nuttige dag.

Lees Stavros blog van dag 1.

 

 

Dag 2.
Weer een BMS, dit keer waait het echt  nog wat harder. We besluiten niet te gaan trainen,maar uitgebreid te gaan lunchen in Arcachon. Samen met Tim Tavinor gaan wij ons te buiten aan rode wijn en mosselen.

 

Dag 3.
Omdat er al 2 zeildagen verloren zijn gegaan, heeft het comité besloten al om 9 uur te gaan starten. De Fransen supermarkten openen in dit gebied pas om 9 uur dus het halve ontbijtbuffet gaat de tas in.  Er is maximaal 20 knopen wind voorspeld,  dus het belooft een lange dag te gaan worden want de Fransen willen minimaal 4 wedstrijden varen.

 

Helaas piekt de wind de hele dag niet boven de 9 knopen.

 

Wij weten de eerste wedstrijd te winnen na een slechte start maar een uitstekend eerste downwind rak, waar we de leiding overnemen van de FRA 391.

 

Race 2,3 en 4 zijn inmiddels een grote waas,  maar nadat alle kruiddampen zijn opgetrokken staan we 9 punten aan de leiding met een 1,6,2,3. Niet slecht voor de zware mannen!

Lees Stavros blog van dag 3.

 

Dag 4.
Het comité heeft de smaak te pakken en er wordt weer om 9 uur ’s morgens gestart. Wij hopen op 3 wedstrijden,  zodat er maar 1 aftrek is, maar na twee wedstrijden lijkt het er op dan we er nog 2 gaan doen.

 

Aanvankelijk is er eigenlijk weinig aan de hand. Wij varen een 3 en een 1, Tim Tavinor vaart een 2 en een 3 en de FRA 391 een 1 en  een 2. Mochten we nog 1 wedstrijd doen hebben we feitelijk gewonnen, maar met 2 wedstrijden komt er een tweede aftrek in het spel.

 

We besluiten geen gekke dingen te gaan doen en gewoon weer een goede pot neer te zetten,  zodat we race 4 vanaf de kant kunnen gaan bekijken. We worden 18de en Tim wordt 1.

 

Oh fuck…

 

Na wat wiskundig geknoei met handgeschreven briefjes (in de regen) maakt Stavros een nuttige opmerking:

 

“Well… let’s just sail them down the pack, that should be ehough to win it.. But Timmy is surely not going to like that”

 

Stavros heeft de tactiek besloten. Het is mijn 100ste wedstrijd in de Draak dit jaar en het belooft een spannende te worden.

 

Met nog 15 seconden te gaan drukken wij Tim langs de verkeerde kant van het startschip en lijkt ons plan perfect te gaan werken. Terwijl de gehele floot met snelheid over de lijn gaat,  ligt Tim nog naast het startschip.

Een goed begin is het halve werk (maar een goed begin is maar de helft)

 

De pret duurt ongeveer 3 seconden,  want de halve floot blijkt te vroeg te zijn gestart: General recall.

 

Uiteraard komt Tim met een grote lach verhaal halen:

 

“What did you do that for….?

 

“Well mate.. you are the only one who can beat us”.

 

Stavros legt alle kaarten open op tafel.

 

 

Het comité heeft op dat moment nog 10 minuten de tijd om een wedstrijd te starten dus de zwarte vlag gaat er direct in.

 

De gehele start sequence zitten we op de kont van Tim om er voor te zorgen dat hij een slechte start heeft, helaas bezorgen we Tim hierdoor een perfecte start bij de pin en heeft hij, samen met ons, de mogelijkheid om over stuurboord voor het hele veld langs te gaan.

 

“Well… we really stuffed him there didn’t we” aldus een bulderend lachende Stavros.

 

Tim komt als eerste boven en wij als 4de.  Bij de beneden boei heeft Tim een mooi gaatje op ons en het  comité besluit dat we nog slechts 1 kruisrak varen. Daarnaast kakt de wind er uit dus lijkt het een onmogelijke missie te worden om Tim nog voorbij te varen.

 

Na een lange stuurboord slag beginnen we langzaam richting hem te kruipen, we draaien in een kleine shift met wat druk en Tim maakt een fout, hij besluit ons los te laten en de rechterkant van de baan op te zoeken. 5 minuten later draaien wij terug naar stuurboord en hij draait 2 minuten later onder ons mee. Het lijkt heel spannend te gaan worden.

 

‘Looks like he’s overtrimming his main’ zegt Bolle terwijl wij duidelijk harder gaan nu.

 

Tim draait richting de finish.

 

‘Looks like we are crossing him… but we have to tack in front otherwise he’s got us’

 

Met een hele kleine marge draaien we recht voor Tim en laten wij hem kansloos achter ons. Geen slecht einde aan dit legendarische zeilseizoen voor mij, 100 wedstrijden in een jaar ga ik toch echt nooit meer halen.

 

Lees Stavros blog van dag 4.

 

Next up: Training in Aalsmeer

 

Nevermind.. Krijg net een sms binnen van Stavros:

 

‘You boys want to come out and play with the big boys in Cascais? Book a flight for next thursday’

 

Uitslag:
1. Stavros & Bakker Boys
2. Tim Tavinor & The Wiltons
3. FRA 391 Jean Bregger
12. Gerard Laamen, Just & Bart

Schermafbeelding 2012 11 09 om 11.55.29 Drags Cup Cazaux 2012

'Could you stretch this picture a little so we don't look so heavy'

 

 Drags Cup Cazaux 2012

Speak Your Mind

*

Social links powered by Ecreative Internet Marketing